V_07

Protokół Nr V/07

z posiedzenia sesji Rady Gminy Rudka

z dnia 30 marca 2007 roku.

Obrady V sesji Rady Gminy Rudka otworzył Przewodniczący Rady Pan Bogdan Kresso o godz. 900 modlitwą "Ojcze nasz..."

Otwierając V posiedzenie Rady Gminy Rudka Pan Przewodniczący powitał wszystkich radnych, pracowników urzędu w osobach Pana Wójta Gminy - Andrzeja Anusiewicza, Pana Sekretarza - Jerzego Gabrysiaka, Panią Skarbnik - Joannę Sopek, Panie Dyrektor szkół Danutę Elżbietę Kresso i Antoninę Koc, Panią Prezes Zarządu ZNP w Brańsku Krystynę Kuczyńską, przewodniczącego GKRPA Pana Piotra Roguckiego, oraz protokolanta – Monikę Radzicką.

Ad. pkt. 1.

Obrady odbyły się w budynku urzędu gminy w sali konferencyjnej.

Na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 12 radnych.

  1. Pan Jan Filipowicz
  2. Pan Michał Gawrysiak
  3. Pan Grzegorz Marek Godlewski
  4. Pan Bogdan Kresso
  5. Pan Stanisław Kryński
  6. Pan Kazimierz Olszewski
  7. Pani Honorata Rudkowska
  8. Pan Jerzy Józef Stępkowski
  9. Pan Tadeusz Uszyński
  10. Pan Jan Wiński
  11. Pan Ryszard Wiński
  12. Pan Kazimierz Zapisek

W posiedzeniu sesji nie uczestniczyli radni:

  1. Pan Andrzej Niemyjski
  2. Pan Andrzej Twarowski
  3. Pan Stanisław Żero

Ad. pkt 2.

Kontynuując przebieg posiedzenia Pan Przewodniczący stwierdził, że obrady są prawomocne, po czym odczytał proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Informacja Wójta z pracy między sesjami.
  4. Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji Rady Gminy.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, mieszkaniowego, tryb i kryteria przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2007.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Rudka z organizacjami pozarządowymi na rok 2007.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania ławników Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim.
  9. Interpelacje i zapytania radnych.
  10. Wolne wnioski.
  11. Zamknięcie obrad V Sesji Rady Gminy Rudka.

Po odczytaniu zwrócił się zapytaniem, kto jest za przyjęciem proponowanego porządku obrad lub wprowadzenia zmian.

Uwag i zapytań nie wniesiono.

W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 12 radnych porządek obrad został przyjęty jednogłośnie przez radnych - 12 głosami.

Ad. pkt. 3

Pan Wójt poinformował, że w okresie od ostatniej sesji:

- odbyły się dwa posiedzenia Powiatowej Rady Zatrudnienia, której jestem członkiem. Na pierwszym posiedzeniu wybrano nowego przewodniczącego rady, którym został Ryszard Anusiewicz, wiceprzewodniczącym został Ryszard Perkowski. Zatwierdzono wydatki z roku 2006, przyjęliśmy preliminarz wydatków na rok 2007. Wydano opinię na temat przejścia Zespołu Szkół Rolniczych w Rudce do Ministerstwa Rolnictwa od września, taką uchwałę przyjęła Rada Powiatu Bielskiego. Przyjęto kryteria prac interwencyjnych i robót publicznych na terenie Powiatu Bielskiego, również w Gminie Rudka.

Wszedł radny Andrzej Twarowski. Od tego momentu w sesji uczestniczy 13 radnych.

- uczestniczyłem w spotkaniu dotyczącym tworzenia lokalnych grup działania (program Leader +). Mają one służyć temu, by ściągnąć więcej środków unijnych.

Wszedł radny Stanisław Żero. Od tego momentu w sesji uczestniczy 14 radnych.

Podczas tego spotkania zostały wyłonione grupy składające się z przedstawicieli samorządów i organizacji społecznych.

- odbyłem szereg spotkań w Ministerstwie Edukacji Narodowej w Warszawie. W ubiegły czwartek odbyło się również spotkanie z panią z MEN w Rudce, w którym uczestniczyli wójtowie i dyrektorzy szkół z terenu Powiatu Bielskiego. Spotkanie to miało na celu przybliżenie możliwości uzyskiwania środków finansowych z rezerwy budżetowej i spoza rezerwy budżetowej.

- odbyłem spotkania z czterema posłami, które były poświęcone możliwości pozyskania autobusu z puli Ministra Edukacji Narodowej. Będziemy mieli z tym problem, gdyż przydziałem autobusów rządzą sztywne reguły, które mówią, że samorząd, który uzyskał już jeden autobus, nie może się ponownie o niego ubiegać. Spotkałem się również z Wojewodą Podlaskim i Podlaskim Kuratorem Oświaty, którzy przesłali do ministra listy popierające nasze starania.

- odbyło się podsumowanie działalności Wojewódzkiej i Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Pozyskaliśmy od nich środki i samochód. Są możliwości pozyskania od Państwowej Straży Pożarnej auta do Koców Borowych jesienią, koszt nowego auta to ok. 500.000 zł.

- uczestniczyłem w spotkaniu Białymstoku zorganizowanym przez Białostocką Fundację Kształcenia Kadr, która zajmuje się udzielaniem informacji i fachowej pomocy samorządom w pozyskiwaniu środków unijnych. Sporo samorządów poprzez tę współpracę korzysta i postanowiłem tę współpracę zacieśnić. Podczas tego spotkania 12 gmin z województwa podlaskiego zostało wyróżnionych za dobrą współpracę i aktywność.

- odbyło się posiedzenie Komisji Koordynacyjnej poświęcone przedyskutowaniu materiałów na sesję, jak również określeniu działalności inwestycyjnej na tę kadencję Rady Gminy, w kwietniu przewiduje się następne spotkanie.

-zakończyło się przyjmowanie wniosków o zwrot podatku akcyzowego dla rolników, działa punkt mający na celu pomoc rolnikom w wypełnianiu wniosków o dopłaty. Porad udziela się bezpłatnie. Swój punkt otworzy również ODR, pracownik ODR będzie udzielać porad za odpłatnością ok. 30 zł, będzie również ponosić odpowiedzialność za udzieloną poradę.

- odbyło się spotkanie w miejscowości Karp, dotyczące uwłaszczenia wspólnoty gruntowej, aby została rozparcelowana. Jeżeli ludzie chcą się uwłaszczyć, możemy im pomóc.

Kończąc Pan Wójt stwierdził, że są to najważniejsze sprawy, jakimi zajmowaliśmy się w okresie między sesjami.

Po złożonej informacji Pan Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem do radnych czy są pytania lub uwagi do Pana Wójta co do złożonej informacji.

Uwag i zapytań nie zgłoszono.

Informacja Wójta została przyjęta przez radnych jednogłośnie - 14 głosami.

Ad. pkt. 4.

Pan Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem czy są uwagi co do treści protokołu z posiedzenia IV sesji Rady Gminy.

Uwag i zastrzeżeń nie wniesiono.

W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 14 radnych, protokół z posiedzenia ostatniej sesji został przyjęty 14 głosami bez odczytania jego treści.

Ad. pkt. 5.

Realizując porządek obrad Pan Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy są uwagi lub zapytania co do projektu uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, mieszkaniowego, tryb i kryteria przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.

Pan Przewodniczący dodał, że Regulamin był przedmiotem negocjacji ze strony związków zawodowych i komisji oświatowej i został osiągnięty konsensus.

Uwag i zapytań nie zgłoszono.

W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 14 radnych uchwała została przyjęta 13 głosami oraz 1 głosem wstrzymującym się.

Uchwała Nr V/17/07 Rady Gminy Rudka z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, mieszkaniowego, tryb i kryteria przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.

Ad. pkt. 6.

Kontynuując przebieg posiedzenia Pan Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy są pytania co do projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2007.

Pan Radny Grzegorz Marek Godlewski zapytał o informację dotyczącą wykonania zadań przez komisję, przyjętych uchwałą w ubiegłym roku. Stwierdził również, że uchwała powinna być dopracowana, zmieniła się nazwa, ale zmiany nie są uwzględnione w treści poszczególnych paragrafów. W całej treści nie ma zadań dotyczących przeciwstawiania się problemowi narkotyków.

Pan Piotr Rogucki, przewodniczący GKRPA udzielił informacji na temat wykonania budżetu komisji:

- środki z koncesji – 12676 zł, wpłaty 128 zł,

- wydatki: 2570,11 zł - wynagrodzenia członków komisji, 57,40 zł- delegacje członków komisji, 300 zł – dofinansowanie imprezy andrzejkowa, 350 zł – spektakl teatralny o tematyce nadużycia alkoholu, 1866,90 zł- opłaty za przebadanie i postępowania sądowe osób z problemami alkoholowymi, 800,01 zł – dofinansowanie zakupu komputera dla GOPS, 2400 zł - dofinansowanie kolonii dla dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi, 200 zł - zakup materiałów profilaktycznych dla szkoły, 1109,68 zł – dofinansowanie imprez szkolnych o tematyce problemów alkoholowych. Łączna suma wydatków – 9654 zł. Na następny rok pozostało 3021,90 zł. Planowany przychód na 2007 r. – 10 000 zł.

- odnośnie drugiego pytania – co roku uchwala się program Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zgodnie z ustawą istnieje również obowiązek uchwalenia programu przeciwdziałania narkomanii. Dotyczy on GOPS-u, ale postanowiliśmy przyjąć to w jednej uchwale. Kontrola nadużycia narkotyków odbywa się przy pomocy Policji na ich wniosek lub na nasz wniosek.

Pan Radny Michał Gawrysiak zapytał, na ile lat udziela się koncesji.

Pan Rogucki udzielił odpowiedzi, że koncesji udziela się raz na 5 lat, opłaty wnosi się co roku, wysokość opłaty jest zróżnicowana w zależności od rodzaju sprzedawanego alkoholu. Na terenie gminy działają cztery punkty, dwa mają koncesję na piwo, wino i wódkę, dwa na piwo i wino.

Pan Przewodniczący zapytał, czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w związku z uchwałą.

Pan Radny Jerzy Stępkowski poprosił o odpowiedź radcę prawnego, czy nie można dokonać w pkt V zapisu o kontroli komisji w zakresie narkotyków w szkołach i jednostkach kulturalnych.

Pan Uszakiewicz, radca prawny wyjaśnił, że komisja nie może dokonywać kontroli, gdyż musi mieć upoważnienie ustawowe. Nie ma możliwości dokonywania kontroli przez komisję.

Więcej uwag i zapytań nie zgłoszono.

W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 14 radnych uchwała została przyjęta 13 głosami oraz 1 głosem wstrzymującym się.

Uchwała Nr V/18/07 Rady Gminy Rudka z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych i Narkotykowych na rok 2007 w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.

Ad. pkt. 7.

Realizując porządek obrad Pan Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy są uwagi co do projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Rudka z organizacjami pozarządowymi na rok 2007. Pan Przewodniczący stwierdził, że na posiedzeniu Komisji Koordynacyjnej poruszano kwestie kosmetyczne w związku z projektem tej uchwały.

Uwag i zapytań nie zgłoszono.

W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 14 radnych uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr V/19/07 Rady Gminy Rudka z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Rudka z organizacjami pozarządowymi na rok 2007 w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.

 

Ad. pkt. 8.

Przechodząc do następnego punktu porządku obrad, którym było podjęcie uchwały w sprawie odwołania ławników Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim, Pan Przewodniczący wyjaśnił, że uchwała ta jest formalnością, ponieważ wskutek zmiany przepisów funkcji radnego nie można łączyć z funkcją ławnika i mandat ławnika musi być wygaszony.

Następnie Pan Przewodniczący wrócił się z zapytaniem do radnych, czy są uwagi lub zapytania co do treści projektu uchwały w sprawie odwołania ławników Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim.

Uwag i zapytań nie zgłoszono.

W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 14 radnych, uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Uchwała Nr V/20/07 Rady Gminy Rudka z dnia 8 30 marca 2007 roku w sprawie odwołania ławników Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.

Ad. pkt. 9.

Realizując pkt 9 porządku obrad Pan przewodniczący zapytał, czy ktoś chce zabrać głos.

Pan Radny Filipowicz zapytał, jak przedstawia się sprawa dokończenia dodatkowego oświetlenia przy szkole, trwa to już pół roku. Drugą sprawą jest monitowanie do Zakładu Energetycznego o wymianę linii energetycznych., wymawiano się brakiem pieniędzy, ale w tym roku to powinno być powtórzone.

Pan Radny Grzegorz Godlewski stwierdził, że przewidywane są działania Powiatowego Zarządy Dróg na ulicy Olendzkiej, ma być modernizowana. Na części „bezchodnikowej” miały być wykonane podjazdy do poszczególnych gospodarstw, czy coś dzieje się w tym zakresie.

Pani Radna Honorata Rudkowska zwróciła się z zapytaniem do Wójta, kiedy będzie oświetlenie na ul. Cegielnianiej w byłym SKR-ze, miało być w styczniu, jak ma się sprawa nawiezienia drogi. Mieszkańcy ul. Łąkowej są zalewani, czy będzie coś robione w tym roku.

Pan Radny Tadeusz Uszyński stwierdził, że w bramie na boisko jest wysypisko śmieci, brak śmietnika.

Pan Wójt udzielił wyjaśnień na zadane pytania:

- pytanie dotyczące oświetlenia – sytuacja jest aktualna, mamy jeszcze 14 sztuk zapasu lamp u wykonawcy, firma nie mogła się tym teraz zająć, bo pracowała gdzie indziej. Pozyskaliśmy słupy z Nadleśnictwa. Na postawienie każdego słupa konieczne jest pozwolenie na budowę, stąd opóźnienia. Pozostało jeszcze trochę prac przy oświetleniu, ale myślę, że wiosną zostaną one wykonane. Na ul. Ossolińskich znajduje się jeden punkt, gdzie nie ma żadnej lampy.

- jeżeli chodzi o remont linii energetycznej, zobowiązałem się na sesji w poprzedniej kadencji, dwa razy spotkałem się z kierownikiem Zakładu Energetycznego. Sprawa rozbija się o pieniądze. Wiek linii na Niemyjach i Kocach kwalifikuje ją do wymiany, ale plany skupiają się na zbudowaniu dodatkowego zasilania do Rudki z kierunku Brańska. W Zakładzie Energetycznym zmienił się kierownik i nadszedł czas do powtórzenia pisma. Zredagujemy je w urzędzie i poprosimy o podpisanie radnych i sołtysów.

Pan Radny Jan Filipowicz dodał, że zebrane zostaną również podpisy mieszkańców.

Kontynuując swoją wypowiedź pan Wójt wyjaśnił, że:

- jeśli chodzi o ul. Olendzką w planie jest ułożenie nakładki i poszerzenie drogi.

- jeśli chodzi o wjazdy, spotkam się z dyrektorem powiatowego Zarządu Dróg w Bielsku Podlaskim, jak również w sprawie parkingu przy drodze powiatowej. Nakładka i poszerzenie drogi najszybciej zostaną wykonane w 2008 r.

- sprawa przekazania dróg jest już załatwiona, zostają jeszcze sprawy notarialne, pozostałe zostały uregulowane z dniem 1 stycznia.

- na ul. Cegielnianej stawiany jest krawężnik, będziemy również kończyć prace na ul. Woli i Polnej. W Olendach plan robót został ustalony z radą sołecką.

- jeśli chodzi o ul. Łąkową i wodę na posesjach, podczas układania asfaltu nie rozwiązano problemu odwodnienia, dokumentacja, której wykonanie zlecono wiosną 2006 r. jest w fazie uzgodnień i pozwolenia na budowę. Jesteśmy jednak uzależnieni od środków zewnętrznych. Staw odbiera wodę, przepuściliśmy ją, by nie zalewała posesji. Gdyby mieszkańcy nie zniszczyli rowów byłoby lepiej.

-jeśli chodzi o stadion, to widzę, że stoi tam młodzież. Uczulałem Policję na ten problem. Kosz rozwiąże sytuację. Na przystankach mamy śmietniki, które są wywożone, ale i tak śmieci pojawiają się obok kosza.

Pan Wójt poinformował także, że miał miejsce wywóz śmieci na strzelnicę i kradzież drewna stamtąd.

Pan Radny Jerzy Stępkowski przypomniał, że w ubiegłym roku były podjęte ustalenia, że zaczniemy remontować instalację wodociągową, nastąpi wymiana i udrożnienie zasuw. Czy zostały podjęte jakieś działania.

Pan Wójt wyjaśnił, że zostały wydzielone środki w wysokości 20 tys. zł w budżecie na ten cel i zostały zinwentaryzowane miejsca, w których można odciąć ulice. Rozglądamy się za koparką, gdyż ta nie nadaje się do użytku. Nowa kosztuje ok. 60-70 tys. zł.

Pan Przewodniczący stwierdził, że punkt 9 porządku obrad został wyczerpany.

Pan Przewodniczący poinformował również, że

- na radę z dniem 15 marca spłynął obowiązek złożenia oświadczeń lustracyjnych. Czekamy na wezwanie do złożenia oświadczeń od wojewody. W ciągu 1 miesiąca od wezwania radni składają oświadczenia do właściwej komisji wyborczej. Sankcje za niezłożenie oświadczenia są znane.

- pamięta o nas Szkoła Administracji Samorządowej, która przesyła różne oferty, ostatnio oferta szkolenia „Vademecum radnego”. Koszt uczestnictwa to 209 zł, następna osoba 190 zł, cała rada ok. 3000 zł. Szkolenie trwa jeden dzień.

Następnie Pan Przewodniczący odczytał list Caritas Polska z podziękowaniami za włączenie się do programu pomocy dzieciom „Adopcja na odległość”. List wraz z kartą świąteczną przesłaną przez dziecko w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.

Ad. pkt. 10

Pan Wójt w imieniu własnym i pracowników złożył radnym i gościom najserdeczniejsze życzenia wielkanocne, zdrowych wesołych świąt i wszystkiego najlepszego.

Pan Przewodniczący również złożył najserdeczniejsze życzenia wesołych świąt spędzonych w rodzinnej atmosferze i odpoczynku od codzienności.

Ad. pkt. 11.

Pan Przewodniczący Rady poinformował, że zaplanowany porządek obrad V sesji został wyczerpany.

Obrady zakończono o godz. 1010 modlitwą "Zdrowaś Maryjo............"

 
 
 
Protokół sporządziła:                                                                 Przewodniczący Rady Gminy
 
Monika Radzicka                                                                        mgr inż. Bogdan Kresso

 

 
 

Metryka strony

Udostępniający: Monika Radzicka

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Dąbrowska

Wprowadzający: Monika Dąbrowska

Data wprowadzenia: 2008-02-12

Data modyfikacji: 2008-02-12

Opublikował: Monika Dąbrowska

Data publikacji: 2008-02-12