VII_07
Protokół Nr VII/07
z posiedzenia sesji Rady Gminy Rudka
z dnia 29 czerwca 2007 roku.
Obrady VII sesji Rady Gminy Rudka otworzył Przewodniczący Rady Pan Bogdan Kresso o godz. 900 modlitwą "Ojcze nasz..."
Otwierając VII posiedzenie Rady Gminy Rudka Pan Przewodniczący powitał wszystkich Radnych, pracowników urzędu: panią Skarbnik oraz pana Sekretarza, panią Halinę Boratyńską – Kierownik GOPS w Rudce, radcę prawnego pana Andrzeja Uszakiewicza oraz zaproszonych gości: panią dyrektor Zespołu Szkół w Rudce Danutę Elżbietę Kresso, panią dyrektor Szkoły Podstawowej w Niemyjach Nowych Antoninę Koc oraz panią Krystynę Kuczyńską – przedstawiciela związków zawodowych nauczycieli.
Ad. pkt. 1.
Obrady odbyły się w budynku urzędu gminy w sali konferencyjnej.
Pan Przewodniczący stwierdził, że obrady są prawomocne.
Na stan 15 radnych w sesji uczestniczyło 14 radnych.
- Pan Jan Filipowicz
- Pan Michał Gawrysiak
- Pan Grzegorz Marek Godlewski
- Pan Bogdan Kresso
- Pan Stanisław Kryński
- Pan Andrzej Niemyjski
- Pan Kazimierz Olszewski
- Pani Honorata Rudkowska
- Pan Andrzej Twarowski
- Pan Tadeusz Uszyński
- Pan Jan Wiński
- Pan Ryszard Wiński
- Pan Kazimierz Zapisek
- Pan Stanisław Żero
W posiedzeniu sesji nie uczestniczył radny pan Jerzy Józef Stępkowski.
Ad. pkt 2.
Kontynuując przebieg posiedzenia pan Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad VI sesji Rady Gminy.
4. Podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej w Niemyjach Nowych.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej na pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe.
6. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, zasad zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
7. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości oraz szczególnych warunków i trybu przyznawania i zwrotu zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie.
8. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Rudka oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
10. Interpelacje i zapytania radnych.
11. Wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad VII Sesji Rady Gminy Rudka.
Po odczytaniu zwrócił się zapytaniem, kto jest za przyjęciem proponowanego porządku obrad lub wprowadzenia zmian.
Uwag i zapytań nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 14 radnych porządek obrad został przyjęty 14 głosami przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się.
Na salę obrad wszedł pan radny Jerzy Józef Stępkowski. Od tej chwili w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych.
Ad. pkt. 3.
Pan Przewodniczący Rady zwrócił się z zapytaniem czy są uwagi co do treści protokołu z posiedzenia VI sesji Rady Gminy.
Uwag i zastrzeżeń nie wniesiono.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 15 radnych, protokół z posiedzenia ostatniej sesji został przyjęty 15 głosami bez odczytania jego treści.
Ad. pkt. 4.
Przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku obrad, którym było podjęcie uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej w Niemyjach Nowych Pan Przewodniczący odczytał postanowienie Podlaskiego Kuratora Oświaty w kwestii wyrażenia pozytywnej opinii w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej w Niemyjach Nowych w szkołę filialną Szkoły Podstawowej w Rudce. Następnie zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy są jakieś uwagi czy pytania.
Uwag i zapytań nie zgłoszono.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 15 radnych, uchwała w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej w Niemyjach Nowych została przyjęta 14 głosami, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących się.
Uchwała Nr VII/23/07 Rady Gminy Rudka z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej w Niemyjach Nowych w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.
Ad. pkt. 5.
Realizując porządek obrad Pan Przewodniczący zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy są jakieś uwagi lub zapytania dotyczące projektu uchwały w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej na pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe.
Pan radny Grzegorz Marek Godlewski zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie zasad rozliczania zwrotu w procentach.
Pan Przewodniczący zwrócił się do pani kierownik GOPS w wyjaśnienie sprawy kryterium dochodowego określającego wielkość zwrotu i o przyczynę konieczności podjęcia tej uczwały.
Pani Halina Boratyńska wyjaśniła, że Rada Gminy podejmuje uchwały z zakresu pomocy społecznej w ramach zadań zleconych. W związku z tym, że zmieniła się ustawa o pomocy społecznej, Podlaski Urząd Wojewódzki zalecił podjęcie nowych uchwał w tym zakresie. Pani Boratyńska poinformowała, że kryterium dochodowe osoby samotnej wynosi 487 zł, a osoby w rodzinie 351 zł. Jeśli dochód osoby przekracza te kwoty od 101 do 125 %, wówczas osoba samotnie gospodarująca zwróci 40% udzielonej pomocy rzeczowej lub zasiłku, a osoba w rodzinie 50%.
Pan radny Michał Gawrysiak przypomniał sprawę pani xxxxxxxxx, gdzie gmina musiała pokrywać koszty utrzymania w domu pomocy społecznej, a jest ustawa, która nakazuje pokrywanie części kosztów rodzinie.
Pani Boratyńska wyjaśniła, że rodzina również musi spełniać kryteria dochodowe. Jeżeli dochód nie przekracza kryterium dochodowego, to rodzina również nie musi zwracać. Nawet jeśli osoba, która idzie do domu pomocy społecznej na majątek, to nie można z niego skorzystać, bo podopieczny pokrywa 70% kosztów, a resztę pokrywa GOPS. Jeśli chodzi o panią xxxxxxxx, to staramy się ściągnąć część kosztów z masy spadkowej.
Pan radny Michał Gawrysiak zwrócił się z zapytaniem, czy nie można w takiej sytuacji dać takiej osobie opiekuna.
Pani Boratyńska wyjaśniła, że wprawdzie jest to mniejsze obciążenie dla gminy, ale do DPS są kierowane takie osoby, którym taka pomoc nie wystarcza, ponieważ muszą mieć całodobową opiekę. Następna uchwała w dzisiejszym porządku obrad mówi właśnie o usługach opiekuńczych. 1 godzina usług opiekunki to ok. 7 zł. Jeśli osoba spełnia kryterium dochodowe to otrzymuje opiekę za darmo, a jeżeli jej dochód jest wyższy, to dopłąca.
Pan radny Michał Gawrysiak zapytał, na ile godzin dziennie przychodzi opiekunka.
Pani Boratyńska poinformowała, że to zależy od potrzeb danej osoby.
Pan radny Jerzy Józef Stępkowski zapytał, czy stawki procentowe określone w uchwale wynikają z ustawy, czy zostały ustalone przez GOPS.
Pani Boratyńska wyjaśniła, że zostały zaproponowane przez GOPS.
Pan Przewodniczący zapytał, czy są jeszcze jakieś zapytania bądź uwagi do projektu uchwały.
Więcej uwag i zapytań nie zgłoszono.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 15 radnych, uchwała w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej na pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe została przyjęta 14 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym i braku głosów przeciw.
Uchwała Nr VII/24/07 Rady Gminy Rudka z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej na pomoc rzeczową, zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie, zasiłki okresowe i zasiłki celowe w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.
Ad. pkt. 6.
Przechodząc do następnego punktu obrad Pan Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem, czy są uwagi lub zapytania do projektu uchwały w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, zasad zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
Uwag i zapytań nie zgłoszono.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 15 radnych, uchwała w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, zasad zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania została przyjęta 15 głosami przy braku głosów przeciw i głosów wstrzymujących się.
Uchwała Nr VII/25/07 Rady Gminy Rudka z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, zasad zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.
Ad. pkt. 7.
Realizując porządek obrad Pan Przewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy są uwagi do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości oraz szczególnych warunków i trybu przyznawania i zwrotu zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie.
Uwag i zapytań nie zgłoszono.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 15 radnych, uchwała została przyjęta 10 głosami przy 5 głosach wstrzymujących się i braku głosów przeciw.
Uchwała Nr VII/26/07 Rady Gminy Rudka z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie określenia wysokości oraz szczególnych warunków i trybu przyznawania i zwrotu zasiłku celowego na ekonomiczne usamodzielnienie w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.
Ad. pkt. 8.
Realizując punkt 8 porządku obrad Pan Przewodniczący zapytał, czy są jakieś uwagi lub zapytania do treści uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Rudka oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
Uwag i zapytań nie zgłoszono.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 15 radnych, uchwała została przyjęta 15 głosami przy braku głosów wstrzymujących się i braku głosów przeciw.
Uchwała Nr VII/27/07 Rady Gminy Rudka z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Rudka oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji..
Ad. pkt. 9.
Przechodząc do punktu 9 porządku obrad Pan Przewodniczący zapytał, czy są jakieś zapytania lub uwagi do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Rudka na 2007 rok.
Pan radny Grzegorz Marek Godlewski zapytał, z czego wynika ta uchwała.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że zmiany w budżecie są związane z wpłynięciem dwóch dotacji: na zasiłki stałe wypłacane przez GOPS oraz na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników.
Pan radny Jerzy Józef Stępkowski zadał pytanie, czego dotyczy kwota na zwiększenie wydatków 22.000 zł.
Pani Skarbnik poinformowała, że to następuje automatycznie – jeżeli jest dochód, to w tym samym dziale i rozdziale wchodzi wydatek.
W wyniku jawnego głosowania, w którym udział wzięło 15 radnych, uchwała została przyjęta 15 głosami przy braku głosów wstrzymujących się i braku głosów przeciw.
Uchwała Nr VII/28/07 Rady Gminy Rudka z dnia 29 czerwca 2007 roku w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji.
Ad. pkt. 10
Pan Przewodniczący zapytał, czy ktoś chce zabrać głos.
Głos zabrał pan radny Grzegorz Marek Godlewski, który poruszył dwie kwestie:
- co się dzieje z budynkiem klubu, jakie działania są tam przewidywane,
- sprawa budynku „sekretarzówki” – dawnej karczmy, który należy do Lasów Państwowych. Nie jest on potrzebny do gospodarki leśnej i nie udało się go zbyć. Poprzednio stan prawny nie pozwalał na zbycie tego budynku. W kwietniu weszła w życie ustawa o zbywaniu majątku i obecnie będzie to możliwe. Nie ma zainteresowanych mieszkaniem tam. Pan Godlewski poprosił radę o zastanowienie się, czy nie stworzyć w centrum wsi ośrodka kultury. Wydaje się to trudne, ale nie niemożliwe, gdyż istnieją środki pomocowe, które możnaby wykorzystać, np. z programu, dzięki któremu powstaje park przy Nadleśnictwie, jest również Program Odnowy Wsi. W 100% można to zrealizować ze środków pomocowych. Prowadzone były rozmowy z Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu na temat stworzenia w Rudce filii. Z jednej strony jest zainteresowanie tworzeniem ośrodków filialnych, ale Muzeum nie jest w stanie samo tego zrobić, nie może wykupić obiektu, może się umówić z gminą na wspólne gospodarowanie. Jest również kilku chętnych na zakup tego budynku. Pan Godlewski stwierdził, że chciałby, by Rada podjęła ten temat i wspólnie z Nadleśnictwem ustaliła sposób postępowania. Nie ma możliwości nieodpłatnego przekazania. Najgorszym rozwiązaniem byłoby dopuszczenie do zniknięcia tego budynku. Ostatnia wycena budynku, która miała miejsce 2 lata temu, określa jego wartość na 70 tys. zł.
Pan Sekretarz udzielił wyjaśnił, że jeśli chodzi o klub, to Wójt podpisał umowę na remont, roboty zostały zakończone, ale obiektu jeszcze nie odebrano. Wójt ma doprowadzić sprawę do końca.
Pan radny Jan Filipowicz zwrócił się z zapytaniem do pana Sekretarza o sprawę uzupełnienia lamp ulicznych.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że Wójt utrzymywał kontakt z firmą od oświetlenia. Firma ta przygotowała kosztorys na dodatkowe punkty, ale urwał się z nią kontakt.
Głos zabrał pan radny Andrzej Twarowski, który zapytał, jak to się dzieje, że robi się klub, wydawane są pieniądze, ale nie wiemy, na co to jest. Ma tam być siłownia, ale czy nie można jej było zrobić w innym miejscy, np. w szkole. Jest bałagan, dzieje się to bez naszej wiedzy. Robi się drogę, przywieźli trzy wywrotki ziemi i droga jest zrobiona.
Pan radny Michał Gawrysiak zapytał, czy droga była ujęta w planie remontów.
Pan Przewodniczący zapytał, o którą drogę chodzi, gdzie się ona znajduje.
Pan radny Michał Gawrysiak zaproponował, by w ciągu 7 dni zwołać sesję nadzwyczajną i sprawy te wyjaśnić. Pan Twarowski podnosi larum, a nie zwraca uwagi, że naprawiane są drogi i rowy, a za chwilę jest to niszczone. Jeśli chodzi o klub, to trzeba najpierw zrobić budynek, a potem zastanowić się nad tym, co tam zrobić. Pan Gawrysiak zapytał również o sprawę oświetlenia, czego dotyczył kosztorys opracowany przez firmę.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że tylko część lamp przewidzianych do uzupełnienia była za darmo w ramach planu. Kosztorys dotyczył tej części lamp, która nie była przewidziana w planie.
Pan radny Jerzy Józef Stępkowski stwierdził, że już dawno poruszał kwestię klubu, ale wówczas nikogo ten temat nie zainteresował oraz że trzeba tę sprawę jak najszybciej wyjaśnić. Zapytał również o wniosek o remont boiska szkolnego, który miał być finansowany z programu Odnowy Wsi.
Pan Sekretarz wyjaśnił, że wniosek nie został zakwalifikowany. Następny nabór wniosków będzie jesienią. Jest również projekt na budowę stołówki wraz z zagospodarowaniem części brzegu stawu o wartości ponad 1 mln zł. Nie ma szans, byśmy to zrobili własnym kosztem, musimy czekać na środki unijne, np. Program Odnowy Wsi.
Ad. pkt. 11.
Przechodząc do następnego punktu porządku obrad pan Przewodniczący odczytał pismo Wojewody Podlaskiego dotyczące 17 rocznicy reaktywowania samorządu terytorialnego w Polsce (pismo w załączeniu do protokołu z posiedzenia sesji) oraz pismo Europejskiej Akademii Samorządowej (pismo w załączeniu do protokołu) oraz wręczył radnym poradnik „Vademecum skutecznego działania w samorządzie”.
Przypomniał również, że termin składania oświadczeń majątkowych dawno minął, a jeden radny nadal nie dopełnił tego obowiązku.
Ad. pkt. 12.
Pan Przewodniczący Rady poinformował, że zaplanowany porządek obrad VII sesji został wyczerpany.
Obrady zakończono o godz. 1100 modlitwą "Zdrowaś Maryjo............"
Protokół sporządziła: Przewodniczący Rady Gminy
Monika Radzicka mgr inż. Bogdan Kresso
Metryka strony