X_47_07

Uchwała Nr X/47/07

Rady Gminy Rudka

z dnia 28 grudnia 2007 r.

           w sprawie określenia rodzajów świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunków i sposobu ich przyznawania

      Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, Nr 153, 1271; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218) w związku z art. 72 ust. 1 oraz art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz. 1600; z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238) uchwala się, co następuje:

  § 1. Określa się rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oraz warunki i sposoby ich przyznawania.

  § 2. 1. Ze świadczeń przyznawanych na pomoc zdrowotną mogą korzystać:

1) nauczyciele zatrudnieni co najmniej w połowie obowiązującego wymiaru zajęć w szkole prowadzonej przez Gminę Rudka,

2) nauczyciele po przejściu na emeryturę lub rentę, uprawnieni do korzystania z funduszu świadczeń socjalnych w szkole prowadzonej przez Gminę Rudka.

2. Jeżeli nauczyciel jest zatrudniony w kilku szkołach lub placówkach w wymiarze mniejszym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć w każdej, warunek dotyczący zatrudnienia uważa się za spełniony, gdy łącznie zatrudniony jest w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć.

3. Emerytowany nauczyciel, jeśli jest zatrudniony w wymiarze poniżej 0,5 etatu w innej szkole lub placówce niż ta, z której przeszedł na emeryturę, może korzystać ze świadczeń pieniężnych na pomoc zdrowotną tylko z funduszu szkoły lub placówki, w której nabył prawo do emerytury lub renty.

  § 3. 1. Pomoc zdrowotna może być udzielana nie częściej, niż raz w roku budżetowym w formie bezzwrotnego świadczenia pieniężnego.

2. Wysokość jednorazowego świadczenia pieniężnego nie może być niższa niż 100 zł i wyższa niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów w Monitorze Polskim.

3. Świadczenia pieniężne udzielane ze środków na pomoc zdrowotną nie mają charakteru roszczeniowego.

  § 4. 1. Świadczenie pieniężne może być przyznawane w związku z:

1) przewlekłą chorobą nauczyciela,

2) długotrwałym leczeniem szpitalnym lub z koniecznością dalszego leczenia w domu,

3) długotrwałym leczeniem specjalistycznym,

4) koniecznością korzystania z usług pielęgnacyjno-opiekuńczych.

2. Wysokość przyznanego świadczenia pieniężnego uzależniona jest od:

1) przebiegu choroby oraz od okoliczności z tym związanych, wpływających na sytuację materialną nauczyciela (konieczność stosowania specjalnej diety i lekarstw, zapewnienia dodatkowej opieki choremu, itp.),

2) wysokości udokumentowanych, poniesionych przez nauczyciela kosztów leczenia (wydatki na lekarstwa, za pobyt w szpitalu, ośrodku rehabilitacyjnym, wydatki na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, środków opatrunkowych, koszty przejazdu do innej miejscowości ze względu na brak specjalistów w miejscu zamieszkania, itp.),

3) wysokości środków finansowych zaplanowanych w budżecie Gminy na pomoc zdrowotną.

3. Warunkiem przyznania świadczenia pieniężnego jest złożenie przez nauczyciela wniosku do dyrektora szkoły – na druku stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

4. W przypadku dyrektora szkoły wniosek składany jest do Wójta Gminy – na druku stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

5. Do wniosku należy dołączyć:

1) aktualne zaświadczenie lekarskie o chorobie wnioskodawcy,

2) dokumenty potwierdzające poniesione koszty leczenia.

6. Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego może złożyć również przełożony lub dyrektor, przedstawiciel związków zawodowych, rada pedagogiczna lub opiekun, jeżeli nauczyciel nie jest zdolny do osobistego podejmowania czynności w tym zakresie.

7. Wnioski zawierajace błędy formalne oraz niekompletne będą zwracane do uzupełnienia w terminie 14 dni roboczych.

  § 5. 1. Decyzję o przyznaniu świadczenia pieniężnego dla nauczyciela podejmuje dyrektor szkoły, a dla dyrektora – Wójt Gminy, po uprzednim zaopiniowaniu wniosku przez Komisję, o której mowa w § 6, w granicach środków naliczonych na pomoc zdrowotną.

2. Wnioski są ewidencjonowane w rejestrze prowadzonym wg wzoru określonego w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.

3. Wypłaty świadczenia pieniężnego dokonuje Urząd Gminy Rudka na podstawie decyzji dyrektora szkoły, a w przypadku wypłaty świadczenia dyrektorowi – na podstawie decyzji Wójta Gminy.

  § 6. 1. W celu racjonalnego i jawnego gospodarowania środkami na pomoc zdrowotną dyrektor, a dla dyrektorów – Wójt Gminy, powołuje Komisję do weryfikowania i opiniowania wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego ze środków finansowych na pomoc zdrowotną, zwaną w dalszej części Komisją.

2. W skład Komisji wchodzą:

1) wyznaczony przez dyrektora przedstawiciel rady pedagogicznej – jako jej przewodniczący,

2) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych,

3) wybrani przez radę pedagogiczną przedstawiciele – w liczbie do 3 osób.

3. W skład Komisji powoływanej przez Wójta Gminy wchodzi dwóch wyznaczonych przez niego pracowników Urzędu Gminy Rudka, w tym jeden jako jej przewodniczący, oraz po jednym przedstawicielu działających w szkołach organizacji związkowych.

4. Do zadań Komisji należy weryfikowanie i opiniowanie wniosków o przyznanie pomocy zdrowotnej. Posiedzenia Komisji winny odbywać się w miarę potrzeb, co najmniej raz na pół roku.

5. Członkowie Komisji zobowiązani są do zachowania w tajemnicy informacji, które pozyskali w związku z uczestniczeniem w pracach Komisji.

6. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który wraz z zaopiniowanymi wnioskami przewodniczący niezwłocznie przekazuje dyrektorowi, a w przypadku dyrektora – Wójtowi Gminy.

7. W terminie 7 dni od dnia posiedzenia komisji, dyrektor szkoły lub placówki, a w przypadku komisji powołanej przez Wójta Gminy – Wójt, informuje na piśmie osoby o wysokości przyznanego świadczenia, bądź o odmowie jego przyznania – wraz z uzasadnieniem.

  § 7. Po zakończeniu roku budżetowego i zweryfikowaniu sprawozdania finansowego, dyrektor szkoły w terminie do 15 lutego każdego roku, przekaże Radzie Pedagogicznej oraz Wójtowi Gminy informację o gospodarowaniu środkami finansowymi z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną.

  § 8. Dokumentację dotyczącą świadczeń dla nauczycieli prowadzi i archiwizuje szkoła, a dla dyrektorów – Urząd Gminy Rudka.

  § 9. Corocznie w budżecie Gminy Rudka na pomoc zdrowotną nauczycieli przeznacza się środki finansowe w wysokości 0,2% planowanych wydatków na wynagrodzenia zasadnicze nauczycieli.

  § 10. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

  § 11. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2008 r.

 

Przewodniczący Rady

mgr inż. Bogdan Kresso

Metryka strony

Udostępniający: Jerzy Gabrysiak

Wytwarzający/odpowiadający: Monika Dąbrowska

Wprowadzający: Monika Dąbrowska

Data wprowadzenia: 2008-02-22

Data modyfikacji: 2008-02-22

Opublikował: Monika Dąbrowska

Data publikacji: 2008-02-22